Als de aanhouder wint, maar het gevecht nog niet ten einde is

2021 07 26 15.16.17

Eindelijk werd afgelopen maandag dan mijn rolstoel geserviced. Grotendeels dan wel, want ondanks de inspanningen van de monteur had ik alsnog twee verschillende voorwieltjes. Dat dit fout gegaan was, was een raadsel, op de ompak zakjes stond immers exact hetzelfde artikelnummer. Zwijnerij in het magazijn of een hele slechte grap?

Omdat mijn surge hoepels ook alsnog vervangen moeten worden word ik toch weer verblijd met een bezoekje van de allerleukste drummende monteur van midden Brabant, die mij weliswaar graag ziet maar die zelf vindt dat dit ook in een enkele rit gedaan had kunnen worden.

Gelijktijdig, of moet ik zeggen parallel aan deze servicetijdlijn zit ik ook nog in conclaaf met onze gemeente. Ik wil graag helder hebben wat de voorwaarden zijn waaronder mijn hulpmiddelenleverancier moet werken en of preventief onderhoud hieronder valt en wat de afspraken zijn in geval van nood. Hierover weet ik inmiddels wel wat meer.

Volgens de voorwaarden heeft de hulpmiddelenleverancier zich te houden aan ten minste eenmaal per jaar een servicebeurt voor hulpmiddelen

met een accu…

Dat betekent zoveel als scootmobielen en elektrische rolstoelen en motorisch aangedreven rollators en tilliften, soms ook mijn volledig elektrische handbike (ik zeg soms want ook daar is nog nooit service uitgevoerd, ook niet eenmaal per jaar, maar wie weet gaan ze het nu ineens wel doen..)

Maar waarom dat niet geldt voor op maat gemaakte handbewogen rolstoelen met vering en volledige afhankelijkheid van de gebruiker, dat wist ze niet. Het alternatief is dan dat ik als mijn stoel niet kan gebruiken, ik op de bank of bed ga liggen want een reserve is er ook niet en kan nooit binnen afzienbare tijd door de hulpmiddelenleverancier vervangen worden. Ook niet als je de gemiddelde aanrijtijd van de hulpmiddelenleverancier in ogenschouw neemt. Het alternatief is dan meteen geen alternatief meer!

Dat er pas sinds maart bij welzorg in de computer staat dat ik geen loop- of stafunctie heb en dus volledig afhankelijk ben van mijn rolstoel sinds 2002, vond ze stuitend. Dat dan weer wel.

De mevrouw van de gemeente gaat nu in overleg met haar leidinggevende om te kijken welke mogelijkheden er zijn omtrent mijn contract en uitvoering van werkzaamheden voor producten die weliswaar NU buiten het onderhoudscontract vallen maar die in voorkomende gevallen sneller opgepakt moeten worden. Het is tenslotte een beetje raar, dat iemand die nog kan lopen met een scootmobiel, eerder hulp krijgt dat iemand die van haar hulpmiddel afhankelijk is…

Hoe zouden jullie denken dat het beter kan zonder ook degene die wel nog kunnen lopen niet alsnog een achterstand te geven?

Ik hoor het graag! (overigens is mijn strijd er niet 1 om er zelf beter van te worden, maar om een denk- en werkwijze van de hulpmiddelenleverancier te wijzigen. De afnemer/eindgebruiker hoort voorop te staan, overal, niet de gemakkelijkste af te vinker…

daan handtekening klein

MeS, rolstoel, waanvanmijndag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© DaPowerrr, all rights reserved